Koffie en zwakke punten
Het begon in de jaren negentig, in mijn werk als recruiter. Aan het begin van het gesprek met een sollicitant vroeg ik altijd of ze zin hadden in koffie. Op een keer zei ik, 'het duurt een paar minuten voor ik terug ben, wil jij alvast opschrijven wat je zwakke punten zijn'. Die vraag stelde ik vanaf toen in elk gesprek. Als ik na vijf minuten terugkwam met twee geurende kopjes koffie waren de meeste sollicitanten nog druk aan het schrijven. De meeste hadden al een lange lijst met zwakke punten staan en keken mij trots aan. Ik ontdekte al snel dat het voor de meeste geen probleem was hun zwakke punten op te sommen.
Op een dag moest ik, na de koffie, nog wat spullen pakken en zei tegen de sollicitant. Het duurt een paar minuten maar schrijf ook alvast op waar je goed in bent.. Al snel zag ik iets opmerkelijks, het papier bleef - op een paar punten na - leeg. De meeste sollicitanten vonden het makkelijker hun zwakke punten op te schrijven. Ze wisten veel beter waar ze niet goed in waren en veel minder waar ze goed in waren.
Wat gaat er fout?
Als manager zag ik later hetzelfde patroon in mijn teams. Veel gesprekken en vergaderingen waarin we spraken over problemen en zwaktes. De blik stond op Zwak. Maar ik merkte dat dit niet veel energie gaf en dat we vaak bleven hangen in problemen en niet echt verder kwamen. Ik leerde mijn teams zich minder te richten op zwaktes, maar juist op sterke punten. De blik op sterk. Bijvoorbeeld, als iemand goed was in het oplossen van problemen, gaven we diegene meer uitdagende problemen om op te lossen. Hierdoor kreeg diegene meer energie en presteerde hij of zij beter.
Nieuwe energie
Wat de blik op sterk mij en de teams gaf? We voerden direct andere gesprekken en de sfeer verbeterde. Er ontstond ruimte en nieuwe energie. Mensen werden actiever, creatiever en zelfstandiger. Ze gingen gewoon aan de slag, losten samen problemen op en keken vooruit naar wat ze wilden bereiken en hoe dat zou kunnen. Werken gaf meer energie en was veel leuker.
Doe waar je goed in bent
Mijn conclusie kun je raden; hoe meer de blik op zwak staat, hoe meer de energie verdwijnt. What a waste! Focus je op sterke punten, dan doet iedereen waar die goed in is. Dan ga je groeien, kansen benutten en beter presteren!
Hugo van der Drift
Oprichter Sterke Punten Company